Welcome!

Velkommen til mitt lille hjørne av bloggland! Slå deg løs og føl deg som hjemme, og legg gjerne igjen en liten kommentar :)

Monday, October 31, 2011

Elefanter, kurver og "djevler"

Da vi flyttet fra Liberia, fikk vi heldigvis med oss et utvalg av liberianske kunstgjenstander. Noe av det er kjøpt i en leir for spedalske. Jeg har noen sterke barndomsminner av at vi dro til denne leiren, som lå kanskje en drøy halvtimes kjøring inn i bushen, og fikk se disse menneskene som manglet fingre, tær eller andre kroppsdeler. Til tross for sine mangler lagde de fantastisk vakre skulpturer som de solgte. Andre ganger kjøpte vi av folk som gikk fra hus til hus og viste fram varene sine, de ble kalt "cheap cheap man" fordi alt de solgte hadde "special price just for you!" 
Elefant, ca 28 cm høy
Resten av flokken 5-15 cm høye
Treverket ble gnidd inn med skosverte for å gi den mørke fargen. Lenge syntes jeg at de hadde lagd så rare øyne på dem, helt til jeg så en dokumentar om dyr i den vestafrikanske regnskogen på tv. De har faktisk sånne øyne!
Denne lille karen er 17 cm høy og står på stuebordet. 
Elefant i palmetre, 43 cm høy. Hva skjer a? sier Malawi
Ok, jeg er nok veldig glad i elefanter. Her kommer litt andre trefigurer.
Veggtavle 29x63 cm
Djevelmaske 68cm
Masker som dette blir brukt i tradisjonell liberiansk dans.
Skulptur 32 cm og flaske trukket med flettet bast (hullene er det en hund som har kommet i skade for å lage)
Skulptur av en kvinne som bærer på tradisjonelt liberiansk vis, 46 cm. Bildet bak er det datteren min Nattie som har tegnet.
Og så litt kurv.
Lampeskjerm
Liten kurv med lokk
Veske med artig fasong i myk bast.
Disse har jeg i mange størrelser, fine til å oppbevare garn!
Kjekk kurv, 28 cm Ø
Potteskjuler
Da vi bodde i Liberia var disse tingene allemannseie, og jeg hadde ikke vett på å sette skikkelig pris på dem. Nå er jeg veldig glad for at mine foreldre tok vare på det og fikk det med seg til Norge!

1 comment:

  1. Så mye flott! Likte spesielt godt kurvene, jeg da :) Men elefanter i tre er en greie her i huset også, selv om de ikke har riktig så "autentisk" opphav som dine.

    ReplyDelete