Welcome!

Velkommen til mitt lille hjørne av bloggland! Slå deg løs og føl deg som hjemme, og legg gjerne igjen en liten kommentar :)

Tuesday, October 4, 2011

Fingerløst i restegarn

Jeg hadde litt garn igjen etter Taygetesjalet, og strikket et par fingerløse vanter i rillestrikk etter en oppskrift fra Ysolda, gratis på Ravelry. For å matche dem bedre til sjalet, plukket jeg opp masker rundt kanten med silkegarnet og strikket en picotkant runt, slik som på sjalet.
Jeg strikket den minste størrelsen, ettersom jeg bare hadde 30 g alpakka igjen. De ble i minste laget, men brukbare. Vantene er formet ved å bruke forkorta rader, og var veldig morsomme og raske å strikke. Neste gang skal jeg bruke litt tykkere garn. Flere detaljer her.
Jeg har kjøpt nok et kjempenøste Verdi, denne gange blir det jakke til Nattie, bursdagsbarnet fra forrige gang.
En veldig morsom konstrukskjon, hvor man begynner i midten og strikker utover med økninger annenhver gang. I stedenfor å felle og legge opp nye masker til ermehull, hvor man så skal sy i ermer, har jeg bare strikket inn en tråd over de angitte maskene. Tanken er å plukke opp maskene til ermer og strikke dem ovenfra og ned, med forkorta rader. Noen mennesker gjør alt for å slippe å sy i ermer til slutt :)
Rosa tråd viser hvor ermet skal strikkes inn. 
Jeg valgte grått til å sette sammen heklerutene. Det ser ut som om teppet blir sånn passe grumsete i fargene. Da passer det godt med resten av stua :)
Og Mira benyttet anledningen til å få høstbadet sitt når det plutselig ble varmt igjen.
Er jeg ikke fin?

1 comment:

  1. Mye flott, som vanlig :) Spennende jakke! Og nydelig, bedende blikk :)

    ReplyDelete