Welcome!

Velkommen til mitt lille hjørne av bloggland! Slå deg løs og føl deg som hjemme, og legg gjerne igjen en liten kommentar :)

Friday, January 13, 2012

Løvfald og Hogwarts express

Nok et vellykket prosjekt fra Annette Danielsen har sett dagens lys. Løvfald gikk veldig fort å strikke, jeg fikk brukt opp masse evilla, og jeg ble veldig fornøyd!
Mopti ligger og snorker (!) og koser seg i godstolen.
Selv om jeg brukte et annet garn med en helt annen strikkefasthet, var det ikke noe problem å beregne maskeantall, ettersom man starter med å strikke trekanter etter hverandre øverst. Da var det bare å strikke en trekant, måle den, og finne ut hvor mange trekanter man trenger for å rekke rundt livet. Oppskriften hadde bare ujevnt antall trekanter, defor rundet jeg av oppover slik at jeg også fikk et oddetall (9).
For å slippe å ha hundrevis av garnender å feste, spleiset jeg garnet sammen ved hvert fargeskifte ved hjelp av spytt og gni-metoden, det funket veldig bra :) 
I stedet for å strikke belegg til strikken i livet, valgte jeg å sy en bred strikk rett på skjørtet med trestings- sikksakk på maskin. Det vises uansett ikke når man har på seg skjørtet og mye arbeid spart!
Skjørtet avsluttes med en strikket fald nederst, som gir en fin tyngde.
Flere detaljer og bilder på Ravelry
Før jul ble jeg også ferdig med sjalet Hogwarts Express med masse ugler langs kanten nederst. Det var tenkt som julegave til Jenny, derfor valgte jeg fargene grått og svart i striper, sjøl om det ble nesten helt likt Cladonia som jeg strikket i sommer, og som Jenny har gått og mast om siden. Enden på visa ble selvfølgelig at mor fikk sjalet med uglene, som dessuten KLØDDE, og Jenny fikk overta Cladonia og ble lykkelig. Hva gjør man ikke for barna sine :)
Nå har jeg endelig fått blokket Hogwarts OG prøvd de nye blokkepinnene mine, som forøvrig var en stor suksess! Før blokking syntes jeg kanten på sjalet strammet for mye, men det ble mye bedre etter blokking, dah!
 Flere bilder og detaljer om sjalet på Ravelry.
Ugler med perleøyne på rekke og rad, men ikke så lett å se bildet.
Ellers har det nesten vært vårfølelse her i Son i dag, masse deilig solskinn og 5 grader varmt. Så deilig!
Vårblomst på kjøkkenet
Hundene søker seg til solstripa og koser seg.
Ha en riktig god helg!

2 comments:

  1. Så artig og flott skjørtet ble når det ble ferdig! Likte fargesammensetningen veldig godt. Så bra at det ble fint ugleskjerf på deg da. ;) Ønsker deg en god helg! :)

    ReplyDelete
  2. For et deilig skjørt! Midt i blinken nå i vinterkulda. Og så utrolig mye fint du har strikket i det siste!!! Hvordan i all verden rekker du alt??
    Interessant å lese om den rosa genseren litt lenger ned her. Syns alle vasker ulla si i maskin, men jeg er litt pysete der og vasker mest for hånd. Og det tror jeg at jeg skal fortsette med.
    Ha en finfin dag!

    ReplyDelete